Wij hebben een achterban
Veel presentatie- en ontwikkelinstellingen hebben een betrokken achterban, die door de jaren heen is opgebouwd. Het gaat vaak, maar niet altijd, om een internationaal samengesteld gezelschap van professionals, geïnteresseerden en samenwerkingspartners. Lang niet iedereen die behoort tot die achterban komt ook regelmatig fysiek op bezoek. Er zijn ook veel mensen die de instelling online volgen of door een donatie laten blijken dat ze die een warm hart toedragen. Niet alleen de omvang, maar vooral ook de samenstelling en de stevigheid van het netwerk waarin presentatie- en ontwikkelinstellingen opereren en wat er in die relaties tot stand komt, zegt iets over de kwaliteit van publieksbereik. Bijna alle instellingen hebben wel databestanden waarin gegevens van leden van de achterban geregistreerd staan.
Bij deze publieksrelatie gaan we, anders dan bij de andere typen, niet uit van specifieke activiteiten waaraan publiek meedoet, maar van hun relatie tot de instelling in zijn geheel.
Hoe krijg ik inzicht in het publieksbereik
van deze activiteiten?
Er zijn verschillende manieren om publieksbereik in beeld te brengen. Je kan er voor kiezen om te tellen, eigenschappen te noteren en/of verhalen te verzamelen.
Tellen
Tellen zegt iets over de omvang van je publieksbereik. Bekijk wat je zou kunnen tellen bij deze publieksrelatie.
Welke cijfers kun je verzamelen over je achterban?
Cijfers die je kan bijhouden over makersactiviteiten zijn onder andere:
aantal makers/deelnemers
aantal betrokkenen en professionals met wie makers/deelnemers als deel van de activiteit in contact zijn gekomen
intensiteit en duur van de relatie met makers/deelnemers
Eigenschappen noteren
Door eigenschappen van je publiek te noteren verzamel je informatie die iets zegt over voor wie jouw instelling relevant is. Bekijk welke eigenschappen je zou kunnen noteren bij deze publieksrelatie.
Welke eigenschappen over je achterban kun je noteren?
Cijfers die je kan bijhouden over makersactiviteiten zijn onder andere:
aantal makers/deelnemers
aantal betrokkenen en professionals met wie makers/deelnemers als deel van de activiteit in contact zijn gekomen
intensiteit en duur van de relatie met makers/deelnemers
Verhalen verzamelen
Door verhalen te verzamelen kun je laten zien wat je werk teweeg brengt. Bekijk welke verhalen je zou kunnen verzamelen bij deze publieksrelatie.
Welke verhalen kan je verzamelen over je achterban?
Cijfers die je kan bijhouden over makersactiviteiten zijn onder andere:
aantal makers/deelnemers
aantal betrokkenen en professionals met wie makers/deelnemers als deel van de activiteit in contact zijn gekomen
intensiteit en duur van de relatie met makers/deelnemers
In de praktijk
Laat je inspireren door hoe instellingen het aanpakken.
Voorbeeld
Hoe de Oude Kerk en LIMA hun netwerk visualiseren
Cijfers die je kan bijhouden over makersactiviteiten zijn onder andere:
aantal makers/deelnemers
aantal betrokkenen en professionals met wie makers/deelnemers als deel van de activiteit in contact zijn gekomen
intensiteit en duur van de relatie met makers/deelnemers
verken de publieksrelaties
Hoe ben je bezig met je publiek?
Beeld bovenaan de pagina: 20-jarig jubileum van Imagine IC, 2019. Foto: Les Adu.