Het meest zichtbare publiek zijn de mensen die letterlijk de drempel over komen en een tentoonstelling bezoeken. Presentaties op locatie zijn echter lang niet de enige activiteit van de presentatie- en ontwikkelinstellingen waar bezoekers op afkomen. Bezoek kan zowel fysiek als digitaal plaatsvinden en variëren van een publieksprogramma tot winkelbezoek of het bekijken van werk in de openbare ruimte. Bezoek is zeker niet altijd passief; er zijn ook publieksactiviteiten waarbij bezoekers actief meedoen of ‘mee-maken’.
In het geval van ontwikkelinstellingen zijn publiek toegankelijke presentaties vaak niet de kernactiviteit, maar een gevolg van de ontwikkelactiviteiten. Deze instellingen worstelen in de relatie met subsidiënten vaak met het misverstand dat hun publieksbereik puur zou bestaan uit tentoonstellingsbezoekers. Toch organiseren alle presentatie- en ontwikkelinstellingen (wel eens) presentaties of andere activiteiten die publiek kan bezoeken.
Welke activiteiten vallen hieronder?
Cijfers die je kan bijhouden over makersactiviteiten zijn onder andere:
aantal makers/deelnemers
aantal betrokkenen en professionals met wie makers/deelnemers als deel van de activiteit in contact zijn gekomen
intensiteit en duur van de relatie met makers/deelnemers
maak/co-creatieprojecten met partners, specifieke gemeenschappen of deelnemers die zich hebben aangemeld
Hoe krijg ik inzicht in het publieksbereik
van deze activiteiten?
Er zijn verschillende manieren om publieksbereik in beeld te brengen. Je kan er voor kiezen om te tellen, eigenschappen te noteren en/of verhalen te verzamelen.
Tellen
Tellen zegt iets over de omvang van je publieksbereik. Bekijk wat je zou kunnen tellen bij deze publieksrelatie.
Welke cijfers kun je verzamelen over je bezoekers?
Cijfers die je kan bijhouden over makersactiviteiten zijn onder andere:
aantal makers/deelnemers
aantal betrokkenen en professionals met wie makers/deelnemers als deel van de activiteit in contact zijn gekomen
intensiteit en duur van de relatie met makers/deelnemers
Eigenschappen noteren
Door eigenschappen van je publiek te noteren verzamel je informatie die iets zegt over voor wie jouw instelling relevant is. Bekijk welke eigenschappen je zou kunnen noteren bij deze publieksrelatie.
Welke eigenschappen over bezoekers kun je noteren?
Cijfers die je kan bijhouden over makersactiviteiten zijn onder andere:
aantal makers/deelnemers
aantal betrokkenen en professionals met wie makers/deelnemers als deel van de activiteit in contact zijn gekomen
intensiteit en duur van de relatie met makers/deelnemers
Verhalen verzamelen
Door verhalen te verzamelen kun je laten zien wat je werk teweeg brengt. Bekijk welke verhalen je zou kunnen verzamelen bij deze publieksrelatie.
Welke verhalen kan je verzamelen over bezoekers?
Cijfers die je kan bijhouden over makersactiviteiten zijn onder andere:
aantal makers/deelnemers
aantal betrokkenen en professionals met wie makers/deelnemers als deel van de activiteit in contact zijn gekomen
intensiteit en duur van de relatie met makers/deelnemers
In de praktijk
Laat je inspireren door hoe instellingen het aanpakken.
Voorbeeld
Hoe Nieuw Dakota en de Oude Kerk bezoekersdata analyseren
Cijfers die je kan bijhouden over makersactiviteiten zijn onder andere:
aantal makers/deelnemers
aantal betrokkenen en professionals met wie makers/deelnemers als deel van de activiteit in contact zijn gekomen
intensiteit en duur van de relatie met makers/deelnemers
Voorbeeld
Hoe we publiek bereiken buiten onze eigen instellingen
Cijfers die je kan bijhouden over makersactiviteiten zijn onder andere:
aantal makers/deelnemers
aantal betrokkenen en professionals met wie makers/deelnemers als deel van de activiteit in contact zijn gekomen
intensiteit en duur van de relatie met makers/deelnemers
Voorbeeld
Hoe Moving Arts Project meer over bezoekers te weten komt
Cijfers die je kan bijhouden over makersactiviteiten zijn onder andere:
aantal makers/deelnemers
aantal betrokkenen en professionals met wie makers/deelnemers als deel van de activiteit in contact zijn gekomen
intensiteit en duur van de relatie met makers/deelnemers
Voorbeeld
Hoe P////AKT het publiek persoonlijk leert kennen
Cijfers die je kan bijhouden over makersactiviteiten zijn onder andere:
aantal makers/deelnemers
aantal betrokkenen en professionals met wie makers/deelnemers als deel van de activiteit in contact zijn gekomen
intensiteit en duur van de relatie met makers/deelnemers
verken de publieksrelaties
Hoe ben je bezig met je publiek?
Beed bovenaan de pagina: Bezoekers van de tentoonstelling Kristina Sedlerova Villanen – MAIN COURSE, P/////AKT, 2022.