menu

menu

ons publiek
wisselt kennis uit

ons publiek
wisselt kennis uit

Bij ons ontstaan nieuwe inzichten en methodes

Voor veel presentatie- en ontwikkelinstellingen is het ontwikkelen en uitwisselen van kennis een belangrijke pijler. Ze ontwikkelen bijvoorbeeld innovatieve methodes en doen vakinhoudelijk of thematisch onderzoek. Deze kennis wordt actief gedeeld met relevante personen en collega-instellingen in binnen- en buitenland. Het kan hierbij gaan om professionals of aankomende professionals die een opleiding volgen. Maar ook ervaringsdeskundigen, van wie de expertise niet altijd in een diploma wordt uitgedrukt, zijn betrokken bij deze activiteiten. Verschillende instellingen bevragen de traditionele kennishiërarchieën en betrekken een breed publiek bij hun kennisactiviteiten.

Welke activiteiten vallen hieronder?

Cijfers die je kan bijhouden over makersactiviteiten zijn onder andere:

aantal makers/deelnemers

aantal betrokkenen en professionals met wie makers/deelnemers als deel van de activiteit in contact zijn gekomen

intensiteit en duur van de relatie met makers/deelnemers

maak/co-creatieprojecten met partners, specifieke gemeenschappen of deelnemers die zich hebben aangemeld

Hoe krijg ik inzicht in het publieksbereik
van deze activiteiten?

Er zijn verschillende manieren om publieksbereik in beeld te brengen. Je kan er voor kiezen om te tellen, eigenschappen te noteren en/of verhalen te verzamelen.

LIMA, Transformation Digital Art symposium, 2018

Foto: Jose Miguel Biscaye

LIMA, Transformation Digital Art symposium, 2018

Foto: Jose Miguel Biscaye

LIMA, Transformation Digital Art symposium, 2018

Foto: Jose Miguel Biscaye

Tellen

Tellen zegt iets over de omvang van je publieksbereik. Bekijk wat je zou kunnen tellen bij deze publieksrelatie.

Welke cijfers kun je verzamelen over kennisuitwisseling?

Cijfers die je kan bijhouden over makersactiviteiten zijn onder andere:

aantal makers/deelnemers

aantal betrokkenen en professionals met wie makers/deelnemers als deel van de activiteit in contact zijn gekomen

intensiteit en duur van de relatie met makers/deelnemers

Eigenschappen noteren

Door eigenschappen van je publiek te noteren verzamel je informatie die iets zegt over voor wie jouw instelling relevant is. Bekijk welke eigenschappen je zou kunnen noteren bij deze publieksrelatie.

Welke eigenschappen over kennisuitwisseling
kan je noteren?

Cijfers die je kan bijhouden over makersactiviteiten zijn onder andere:

aantal makers/deelnemers

aantal betrokkenen en professionals met wie makers/deelnemers als deel van de activiteit in contact zijn gekomen

intensiteit en duur van de relatie met makers/deelnemers

Verhalen verzamelen

Door verhalen te verzamelen kun je laten zien wat je werk teweeg brengt. Bekijk welke verhalen je zou kunnen verzamelen bij deze publieksrelatie.

Welke verhalen over kennisuitwisseling kan je verzamelen?

Cijfers die je kan bijhouden over makersactiviteiten zijn onder andere:

aantal makers/deelnemers

aantal betrokkenen en professionals met wie makers/deelnemers als deel van de activiteit in contact zijn gekomen

intensiteit en duur van de relatie met makers/deelnemers

Librarian Maker Camp, Waag Futurelab, 2022. CC BY-NC-SA

Librarian Maker Camp, Waag Futurelab, 2022. CC BY-NC-SA

Librarian Maker Camp, Waag Futurelab, 2022. CC BY-NC-SA

In de praktijk

Laat je inspireren door hoe instellingen het aanpakken.

Voorbeeld

Hoe Imagine IC kwalitatief publieksbereik voorop stelt

Cijfers die je kan bijhouden over makersactiviteiten zijn onder andere:

aantal makers/deelnemers

aantal betrokkenen en professionals met wie makers/deelnemers als deel van de activiteit in contact zijn gekomen

intensiteit en duur van de relatie met makers/deelnemers

Voorbeeld

Hoe LIMA kennisuitwisseling in beeld brengt

Cijfers die je kan bijhouden over makersactiviteiten zijn onder andere:

aantal makers/deelnemers

aantal betrokkenen en professionals met wie makers/deelnemers als deel van de activiteit in contact zijn gekomen

intensiteit en duur van de relatie met makers/deelnemers

verken de publieksrelaties

Hoe ben je bezig met je publiek?

Beeld bovenaan de pagina: Debat Coloured [Projections on] Skin, CBK Zuidoost, 2021.

Over deze site

Ditisonspubliek.nl kun je als presentatie- of ontwikkelinstelling gebruiken om inzicht te krijgen in je publieksbereik én dit inzicht te delen met anderen, bijvoorbeeld fondsen of sponsors.

een initiatief van

MOKER / P_Oi (2022)

Over deze site

Ditisonspubliek.nl kun je als presentatie- of ontwikkelinstelling gebruiken om inzicht te krijgen in je publieksbereik én dit inzicht te delen met anderen, bijvoorbeeld fondsen of sponsors.

een initiatief van

MOKER / P_Oi (2022)

Over deze site

Ditisonspubliek.nl kun je als presentatie- of ontwikkelinstelling gebruiken om inzicht te krijgen in je publieksbereik én dit inzicht te delen met anderen, bijvoorbeeld fondsen of sponsors.

een initiatief van

MOKER / P_Oi (2022)