Bij ons ontstaan nieuwe inzichten en methodes
Voor veel presentatie- en ontwikkelinstellingen is het ontwikkelen en uitwisselen van kennis een belangrijke pijler. Ze ontwikkelen bijvoorbeeld innovatieve methodes en doen vakinhoudelijk of thematisch onderzoek. Deze kennis wordt actief gedeeld met relevante personen en collega-instellingen in binnen- en buitenland. Het kan hierbij gaan om professionals of aankomende professionals die een opleiding volgen. Maar ook ervaringsdeskundigen, van wie de expertise niet altijd in een diploma wordt uitgedrukt, zijn betrokken bij deze activiteiten. Verschillende instellingen bevragen de traditionele kennishiërarchieën en betrekken een breed publiek bij hun kennisactiviteiten.
Welke activiteiten vallen hieronder?
Cijfers die je kan bijhouden over makersactiviteiten zijn onder andere:
aantal makers/deelnemers
aantal betrokkenen en professionals met wie makers/deelnemers als deel van de activiteit in contact zijn gekomen
intensiteit en duur van de relatie met makers/deelnemers
maak/co-creatieprojecten met partners, specifieke gemeenschappen of deelnemers die zich hebben aangemeld
Hoe krijg ik inzicht in het publieksbereik
van deze activiteiten?
Er zijn verschillende manieren om publieksbereik in beeld te brengen. Je kan er voor kiezen om te tellen, eigenschappen te noteren en/of verhalen te verzamelen.
Tellen
Tellen zegt iets over de omvang van je publieksbereik. Bekijk wat je zou kunnen tellen bij deze publieksrelatie.
Welke cijfers kun je verzamelen over kennisuitwisseling?
Cijfers die je kan bijhouden over makersactiviteiten zijn onder andere:
aantal makers/deelnemers
aantal betrokkenen en professionals met wie makers/deelnemers als deel van de activiteit in contact zijn gekomen
intensiteit en duur van de relatie met makers/deelnemers
Eigenschappen noteren
Door eigenschappen van je publiek te noteren verzamel je informatie die iets zegt over voor wie jouw instelling relevant is. Bekijk welke eigenschappen je zou kunnen noteren bij deze publieksrelatie.
Welke eigenschappen over kennisuitwisseling
kan je noteren?
Cijfers die je kan bijhouden over makersactiviteiten zijn onder andere:
aantal makers/deelnemers
aantal betrokkenen en professionals met wie makers/deelnemers als deel van de activiteit in contact zijn gekomen
intensiteit en duur van de relatie met makers/deelnemers
Verhalen verzamelen
Door verhalen te verzamelen kun je laten zien wat je werk teweeg brengt. Bekijk welke verhalen je zou kunnen verzamelen bij deze publieksrelatie.
Welke verhalen over kennisuitwisseling kan je verzamelen?
Cijfers die je kan bijhouden over makersactiviteiten zijn onder andere:
aantal makers/deelnemers
aantal betrokkenen en professionals met wie makers/deelnemers als deel van de activiteit in contact zijn gekomen
intensiteit en duur van de relatie met makers/deelnemers
In de praktijk
Laat je inspireren door hoe instellingen het aanpakken.
Voorbeeld
Hoe Imagine IC kwalitatief publieksbereik voorop stelt
Cijfers die je kan bijhouden over makersactiviteiten zijn onder andere:
aantal makers/deelnemers
aantal betrokkenen en professionals met wie makers/deelnemers als deel van de activiteit in contact zijn gekomen
intensiteit en duur van de relatie met makers/deelnemers
Voorbeeld
Hoe LIMA kennisuitwisseling in beeld brengt
Cijfers die je kan bijhouden over makersactiviteiten zijn onder andere:
aantal makers/deelnemers
aantal betrokkenen en professionals met wie makers/deelnemers als deel van de activiteit in contact zijn gekomen
intensiteit en duur van de relatie met makers/deelnemers
verken de publieksrelaties
Hoe ben je bezig met je publiek?
Beeld bovenaan de pagina: Debat Coloured [Projections on] Skin, CBK Zuidoost, 2021.