Wij maken materiaal waarmee mensen
zelf aan de slag kunnen
Gedurende de coronalockdowns werd het extra zichtbaar, maar presentatie- en ontwikkelinstellingen bereiken van oudsher publiek dat zelfstandig, afgezien van een bezoek, aan de slag gaat met en gebruik maakt van de output van deze instellingen. Publiek bestelt en leest een publicatie of bekijkt kunstwerken online. Ze maken een audiowandeling langs kunstwerken in de openbare ruimte. Of doen onderzoek in het (online) archief. Dit is een vorm van publieksbereik die vaak wordt vergeten mee te tellen, terwijl het van belang is om te laten zien dat een instelling meer publiek heeft dan de mensen die letterlijk over de vloer komen. Met verschillende vormen van output reiken presentatie- en ontwikkelinstellingen buiten de eigen fysieke grenzen om publiek te betrekken als gebruiker, bijvoorbeeld als lezer en luisteraar.
Welke activiteiten vallen hieronder?
Cijfers die je kan bijhouden over makersactiviteiten zijn onder andere:
aantal makers/deelnemers
aantal betrokkenen en professionals met wie makers/deelnemers als deel van de activiteit in contact zijn gekomen
intensiteit en duur van de relatie met makers/deelnemers
maak/co-creatieprojecten met partners, specifieke gemeenschappen of deelnemers die zich hebben aangemeld
Hoe krijg ik inzicht in het publieksbereik
van deze activiteiten?
Er zijn verschillende manieren om publieksbereik in beeld te brengen. Je kan er voor kiezen om te tellen, eigenschappen te noteren en/of verhalen te verzamelen.
Tellen
Tellen zegt iets over de omvang van je publieksbereik. Bekijk wat je zou kunnen tellen bij deze publieksrelatie.
Welke cijfers kun je verzamelen over gebruikers?
Cijfers die je kan bijhouden over makersactiviteiten zijn onder andere:
aantal makers/deelnemers
aantal betrokkenen en professionals met wie makers/deelnemers als deel van de activiteit in contact zijn gekomen
intensiteit en duur van de relatie met makers/deelnemers
Eigenschappen noteren
Door eigenschappen van je publiek te noteren verzamel je informatie die iets zegt over voor wie jouw instelling relevant is. Bekijk welke eigenschappen je zou kunnen noteren bij deze publieksrelatie.
Welke eigenschappen over gebruikers kun je noteren?
Cijfers die je kan bijhouden over makersactiviteiten zijn onder andere:
aantal makers/deelnemers
aantal betrokkenen en professionals met wie makers/deelnemers als deel van de activiteit in contact zijn gekomen
intensiteit en duur van de relatie met makers/deelnemers
Verhalen verzamelen
Door verhalen te verzamelen kun je laten zien wat je werk teweeg brengt. Bekijk welke verhalen je zou kunnen verzamelen bij deze publieksrelatie.
Welke verhalen kan je verzamelen over gebruikers?
Cijfers die je kan bijhouden over makersactiviteiten zijn onder andere:
aantal makers/deelnemers
aantal betrokkenen en professionals met wie makers/deelnemers als deel van de activiteit in contact zijn gekomen
intensiteit en duur van de relatie met makers/deelnemers
In de praktijk
Laat je inspireren door hoe instellingen het aanpakken.
Voorbeeld
Hoe Soundtrackcity gebruikersdata inzet
Cijfers die je kan bijhouden over makersactiviteiten zijn onder andere:
aantal makers/deelnemers
aantal betrokkenen en professionals met wie makers/deelnemers als deel van de activiteit in contact zijn gekomen
intensiteit en duur van de relatie met makers/deelnemers
verken de publieksrelaties
Hoe ben je bezig met je publiek?
Beeld bovenaan de pagina: Het archief van de Appel tijdens Catching Up in the Archive, 2022. Foto: Nicola Baratto.