menu

menu

ons publiek
is maker

ons publiek
is maker

Wij maken artistieke ontwikkeling mogelijk

Veel presentatie- en ontwikkelinstellingen zijn er in eerste instantie voor makers. Ontwikkelactiviteiten, zoals residenties, bieden met name kunstenaars de mogelijkheid om nieuw werk of hun artistieke praktijk te ontwikkelen. Daarmee zijn makers een belangrijke doelgroep, al wordt de term publiek voor hen niet zo snel gehanteerd. Binnen de activiteiten voor makers is er sprake van een grote variëteit in geboden tijd, ruimte, middelen, begeleiding en samenwerkingen. Ook gaat het niet altijd om kunstenaars die komen maken. Regelmatig nemen bijvoorbeeld curatoren, jongeren, buurtbewoners of specifieke gemeenschappen deel aan activiteiten als maker, bijvoorbeeld in co-creatieprojecten.

Bij ontwikkelactiviteiten zijn makers vaak intensief en voor langere tijd betrokken. Op deze manier geven instellingen ruimte aan experiment dat al dan niet uitmondt in een zichtbaar eindresultaat. Regelmatig wordt dit eindresultaat weer gepresenteerd aan een breder publiek, binnen de instelling of elders. Cultuurwetenschapper Hanka Otte spreekt in het artikel ‘En waar is het theater?’ in dit kader over een eerste publiek (publiek is maker) en een tweede publiek (publiek is bezoeker of gebruiker).

Welke activiteiten vallen hieronder?

Cijfers die je kan bijhouden over makersactiviteiten zijn onder andere:

aantal makers/deelnemers

aantal betrokkenen en professionals met wie makers/deelnemers als deel van de activiteit in contact zijn gekomen

intensiteit en duur van de relatie met makers/deelnemers

maak/co-creatieprojecten met partners, specifieke gemeenschappen of deelnemers die zich hebben aangemeld

Hoe krijg ik inzicht in het publieksbereik
van deze activiteiten?

Er zijn verschillende manieren om publieksbereik in beeld te brengen. Je kan er voor kiezen om te tellen, eigenschappen te noteren en/of verhalen te verzamelen.

Stories of Belonging, de Appel, 2022

Foto: Caspar Von Eugen

Stories of Belonging, de Appel, 2022

Foto: Caspar Von Eugen

Stories of Belonging, de Appel, 2022

Foto: Caspar Von Eugen

Tellen

Tellen zegt iets over de omvang van je publieksbereik. Bekijk wat je zou kunnen tellen bij deze publieksrelatie.

Welke cijfers over makers kun je verzamelen?

Cijfers die je kan bijhouden over makersactiviteiten zijn onder andere:

aantal makers/deelnemers

aantal betrokkenen en professionals met wie makers/deelnemers als deel van de activiteit in contact zijn gekomen

intensiteit en duur van de relatie met makers/deelnemers

Eigenschappen noteren

Door eigenschappen van je publiek te noteren verzamel je informatie die iets zegt over voor wie jouw instelling relevant is. Bekijk welke eigenschappen je zou kunnen noteren bij deze publieksrelatie.

Welke eigenschappen over makers kun je noteren?

Cijfers die je kan bijhouden over makersactiviteiten zijn onder andere:

aantal makers/deelnemers

aantal betrokkenen en professionals met wie makers/deelnemers als deel van de activiteit in contact zijn gekomen

intensiteit en duur van de relatie met makers/deelnemers

Verhalen verzamelen

Door verhalen te verzamelen kun je laten zien wat je werk teweeg brengt. Bekijk welke verhalen je zou kunnen verzamelen bij deze publieksrelatie.

Hoe kan je het beste verhalen van makers verzamelen?

Cijfers die je kan bijhouden over makersactiviteiten zijn onder andere:

aantal makers/deelnemers

aantal betrokkenen en professionals met wie makers/deelnemers als deel van de activiteit in contact zijn gekomen

intensiteit en duur van de relatie met makers/deelnemers

Performance door artist-in-residence Sel Kofiga, CBK Zuidoost, 2022

Performance door artist-in-residence Sel Kofiga, CBK Zuidoost, 2022

Performance door artist-in-residence Sel Kofiga, CBK Zuidoost, 2022

In de praktijk

Laat je inspireren door hoe instellingen het aanpakken.

Voorbeeld

Hoe AGA LAB makerspubliek registreert

Cijfers die je kan bijhouden over makersactiviteiten zijn onder andere:

aantal makers/deelnemers

aantal betrokkenen en professionals met wie makers/deelnemers als deel van de activiteit in contact zijn gekomen

intensiteit en duur van de relatie met makers/deelnemers

Voorbeeld

Hoe de Thami Mnyele Foundation verhalen over ontmoetingen met kunstenaars vertelt

Cijfers die je kan bijhouden over makersactiviteiten zijn onder andere:

aantal makers/deelnemers

aantal betrokkenen en professionals met wie makers/deelnemers als deel van de activiteit in contact zijn gekomen

intensiteit en duur van de relatie met makers/deelnemers

Voorbeeld

Hoe Framer Framed op verschillende manieren in beeld brengt hoe wordt samengewerkt met gemeenschappen

Cijfers die je kan bijhouden over makersactiviteiten zijn onder andere:

aantal makers/deelnemers

aantal betrokkenen en professionals met wie makers/deelnemers als deel van de activiteit in contact zijn gekomen

intensiteit en duur van de relatie met makers/deelnemers

verken de publieksrelaties

Hoe ben je bezig met je publiek?

Beeld bovenaan de pagina: AGA LAB Artist in Residence 2022, Sofia Paravicini (ITA). Foto: AGA LAB.

Over deze site

Ditisonspubliek.nl kun je als presentatie- of ontwikkelinstelling gebruiken om inzicht te krijgen in je publieksbereik én dit inzicht te delen met anderen, bijvoorbeeld fondsen of sponsors.

een initiatief van

MOKER / P_Oi (2022)

Over deze site

Ditisonspubliek.nl kun je als presentatie- of ontwikkelinstelling gebruiken om inzicht te krijgen in je publieksbereik én dit inzicht te delen met anderen, bijvoorbeeld fondsen of sponsors.

een initiatief van

MOKER / P_Oi (2022)

Over deze site

Ditisonspubliek.nl kun je als presentatie- of ontwikkelinstelling gebruiken om inzicht te krijgen in je publieksbereik én dit inzicht te delen met anderen, bijvoorbeeld fondsen of sponsors.

een initiatief van

MOKER / P_Oi (2022)